Det är faktiskt inte en helt ovanligt fråga. Det enkla svaret är att kolvringen bildar en tätningen mellan cylinderväggen och kolven. Förhindrar trycksatta förbränningsgaser och olja från att mötas eftersom kolvringen fungerar som en avskiljare. När kolvringen gör det den ska så ökar motorns effektivitet och därmed effekt.

I detalj

I en kolvring är det de övre ringarna som genom att de pressas mot cylinderväggarna försluter och förhindrar förbränningsgaserna från att läcka in i oljetråget. Oljeringen i sin tur skrapar av den överflödiga oljan och förleder den tillbaka ner i oljetråget. Eftersom oljan också gör att ringarna rör sig friktionsfritt är det ändå inte ovanligt att lite olja hamnar i förbränningen. Hur mycket det rör sig om varierar däremot.

Vanliga fel

Det vanligaste felet är att ringarna slits ut vilket gör att förbränningsgaserna och oljan blandas. Det påverkar givetvis motorn. Dels får du sämre effekt men livslängden påverkas också negativt.

Ibland fastnar ringarna också vilket ger ungefär samma resultat. Problemet visar sig istället i form av avlagringar eftersom flödet inte blir naturligt.

Så upptäcker du problem av den här typen

Om kolvringen gör det den ska så förhindrar den förbränningsgasen och oljan i en motor från att blandas.

Dels upptäcker du dem eftersom oljeförbrukningen ofta brukar öka när kolvringen inte fungerar som den ska. Att avgasröken blir blåaktig är också vanligt. Särskilt vid starten, innan motorn har blivit varm och ringarna har expanderat.

Som vi varit inne på också så minskar motorns effekt — du har inte lika mycket hästkrafter. Motorn kan också vara mer svårartad eller så startar den hårt eller ryckigt.

Motverka problem

Det bästa sättet att förhindra problem med kolvringen är det bra att använda en värmetålig och kvalitativ olja som bekämpar slitage. Det viktiga är ju att ringarna rör sig som de ska och gör det de ska göra.

Vad gör egentligen en kolvring?
Tagged on:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

12 + fem =